Loonsanctie deel 1

24 januari 2022 Geschreven door: Flora van den Berg

De rompslomp van de Wet verbetering Poortwachter

Inleiding

Op dit moment worden er door het UWV veel loonsancties uitgedeeld. Daarin zie ik als professioneel-gemachtigde na de poort en als probleemoplosser ervoor, een aantal tendensen die mede het gevolg zijn van de achterstanden van het UWV bij WIA, ZW en andere beoordelingen rond arbeidsongeschiktheid. Op basis van deze tendensen, gespiegeld aan de in de Memorie van Toelichting (MvT) geformuleerde verwachtingen, stel ik vast dat de re-integratie beduidend meer aandacht heeft gekregen, maar dat het doel: meer inhoud, minder proces en bureaucratie, langzaam vervaagt.

Of ik de situatie goed inschat of verwoord valt te betwijfelen. Ik zie vooral complexe zaken en heb niet de beschikking over cijfers. Alleen het UWV heeft cijfers. Toch wil ik mijn inschattingen op een rij te zetten en spiegelen aan de MvT, en nodig daarbij iedereen uit om de inschattingen te ontkrachten of te bevestigen. Dit alles op zoek naar houvast voor alle betrokken professionals.

Door de corona-/UWV-crisis heeft het procesdenken meer ruimte gekregen.

Waar andere sectoren innovatiever zijn geworden, grijpt het UWV noodgedwongen terug op oude processen. Werkgevers en werknemers hebben echter oplossingen op maat nodig. De regelgeving geeft ons genoeg ruimte. Lees de beleidsregels UWV er maar op na. Gezond verstand mag, uit de MvT: samenwerken moet, en weg met de bureaucratie.

De beloften en hoop uit de MEMORIE VAN TOELICHTING nr. 3

Datum publicatie: 24-04-2001:

  • De aansluiting van het publieke op het private domein wordt verder versterkt doordat alle partijen zullen gaan werken met een zoveel als mogelijk zelfde normenkader voor zieke en arbeidsongeschikte werknemer. Deze best practice wordt in overleg met de verschillende betrokken partijen in het veld vastgelegd in het protocol van het re-integratieverslag.
  • Hierdoor ontstaat meer duidelijkheid over hetgeen gedurende het eerste jaar (nu twee) van een werkgever, een werknemer en arbodienst op het gebied van adequaat verzuim en re-integratiebeleid wordt verwacht.
  • Daarnaast worden op deze manier de wederzijdse rechten en de plichten van de werkgever, de uitkerende instantie en de werknemer vastgelegd.
  • Voorts wordt de samenhang versterkt doordat wordt geregeld dat de onderlinge informatie-uitwisseling zal gaan plaatsvinden op basis van een door partijen zelf ontwikkelde wijze van dossiervorming en rapportage .
  • Verbetering van de procesgang in het eerste ziektejaar en nieuwe regels voor de ziekmelding, de re-integratie en de wachttijd van werknemers alsmede met betrekking tot de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever (Wet verbetering poortwachter). In het huidige poortwachtersmodel is teveel bureaucratische rompslomp ontstaan die vroegtijdige re-integratie eerder belemmert dan bevordert.
  • Een groot deel van de huidige papierstroom tussen werkgever en uvi verdwijnt, hetgeen de mogelijkheid opent om meer inhoudelijke eisen aan het re-integratieverslag te stellen.
  • Daarnaast wordt de publieke toezicht functie verscherpt doordat de activiteiten van partijen worden beoordeeld aan de hand van een inhoudelijk gedeeld normenkader. Werkgever en werknemer weten hierdoor wat van hen in het kader van re-integratie wordt verwacht.
  • De basis voor betere re-integratie prestaties wordt geschapen door de nieuwe SUWI-voorstellen, die een heldere taakafbakening tussen de re-integratiemarkt en de uitvoering van de werknemersverzekeringen scheppen.
  • Dit wetsvoorstel beoogt stimulansen te creëren voor effectiever optreden in het eerste ziektejaar, de verantwoordelijkheid van werknemer en werkgever te versterken en de samenwerking tussen de private re-integratiemarkt en de publieke uitvoeringsinstelling te verbeteren.
  • De huidige papieren rompslomp rond voorlopig en definitief re-integratieplan wordt afgeschaft.

Stelling 1:

Het “nieuwe” poortwachtersmodel is door de wijze van uitvoeren wederom verworden tot een bureaucratische rompslomp. Het doel van de regelgeving is niet gehaald.

N.B. Dit is nummer 1 van een reeks artikelen over loonsancties.

Inhoudelijk commentaar, kritisch-opbouwend, is welkom en zal ik verwerken of opnemen in de volgende artikelen. De hele reeks wordt geplaatst op MAOK.nl

Gerelateerde artikelen